Veelgestelde vragen

Hieronder kun je Veelgestelde vragen per categorie bekijken. Klik op een vraag om het antwoord te bekijken. Staat jouw vraag er niet bij, of heb je nog geen antwoord op je vraag, neem dan contact op met het Glazenwassersregister via de contactpagina. 

Algemeen

  • Waarom gebruiken consumenten het Glazenwassersregister?

    Consumenten gebruiken het register om Registerglazenwassers te zoeken. Daarnaast wordt de website gebruikt als informatiepunt.

  • Wat doet het Glazenwassersregister voor glazenwassers?

    Voor glazenwassers is het register een platform waarop men zichtbaar positief onderscheidend kan zijn. Via het register zijn Registerglazenwassers goed vindbaar in het werkgebied dat zij zelf selecteren op basis van plaatsnamen in Nederland. Daarnaast biedt het register de Registerglazenwasser diverse voordelen en fungeert de website als een informatiepunt.

Dienstverlening

  • Ik vraag klanten contant te betalen, mag dat?

    Iedere ondernemer is vrij om contant geld aan te nemen. Registerglazenwassers stimuleren klanten om giraal over te maken. Of de klant via een beveiligd mobiel pinapparaat te laten betalen. Daarmee heeft de consument keuzevrijheid in zijn/haar betaalwijze. Niet overtuigd? Bekijk dan dit filmpje.

  • Ben ik verplicht om giraal betalen mogelijk te maken?

    Registerglazenwassers geven de voorkeur aan girale betalingen. Klanten worden gestimuleerd om het geld over te maken. Het aanbieden van mobiel pinnen is een mooie extra service. Uiteraard kunnen klanten contant blijven betalen als ze dat willen. Vanzelfsprekend krijgen klanten een factuur. De inzet van de Registerglazenwasser is een optimale service bieden aan klanten en ook zicht houden op een transparante inkomstenstroom. Wil je meer weten of de mogelijkheden van pinnen, bekijk dan dit filmpje.

  • Wat zijn de kosten voor het aanbieden van pinnen?

    Consumenten hebben steeds vaker geen contant geld in huis. Ze willen overal kunnen pinnen en verwachten dat ook te kunnen. Voor de ondernemer biedt pinnen veel voordelen, dus niet alleen kosten maar ook inkomsten. Zo zorgt pinnen vaak voor extra omzet. Wanneer je meer wilt weten over de jaarlijkse kosten van pinnen, slimme pinpakketten of kosten per transactie, bekijk dan pinnenzakelijk.nl. of gebruik de rekenmodule.

  • Welk BTW-percentage moet ik mijn klanten in rekening brengen?

    Voor glazenwassersactiviteiten, dus aan de buitenkant van een gebouw, geldt een BTW-percentage van 21%. Dit geldt voor alle glazenwassers.

  • Waarom is het nuttig om een betalingsbewijs of factuur af te geven?

    Het is prettig voor klanten om inzicht te hebben in de geleverde diensten en prijsopbouw. Het afgeven van een factuur of betalingsbewijs hoort bij professioneel ondernemerschap. Een Registerglazenwasser geeft bij alle transacties een bewijs van betaling af en is altijd in staat een toelichting te geven op de geleverde diensten.

  • Ben ik aansprakelijk voor schade als gevolg van mijn werkzaamheden?

    Wanneer je schade veroorzaakt ben je daarvoor aansprakelijk. Of dit bij jouw klant is, aan het huis van buren of aan een auto in de straat. Registerglazenwassers hebben altijd een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afgesloten met voldoende dekking. Geen zorgen dus! Het Glazenwassersregister adviseert om opzicht mee te verzekeren als dat mogelijk is.  

Klachten en hulpverzoeken

  • Waar kan ik terecht met een klacht over het Glazenwassersregister?

    Het Glazenwassersregister is in samenwerking met belanghebbende partijen opgezet en zorgvuldig ingericht. Dat sluit niet uit dat je als glazenwasser een klacht kunt hebben over het register. Aarzel niet om jouw klacht door te geven en gebruik het klachtformulier. Een reactie over hoe jouw klacht is afgehandeld volgt binnen 2 weken.

  • Waarom wil het Glazenwassersregister mijn klacht over malafide praktijken ontvangen?

    Het Glazenwassersregister ondersteunt bij het herstellen van de openbare orde. Het streven: een gezonde situatie waar de keuzevrijheid van consumenten wordt gerespecteerd en bonafide glazenwassers gewoon hun werk kunnen doen.

    Wanneer objectieve en betrouwbare gegevens verzameld worden kunnen overheidsinstanties, gemeenten en belanghebbende partijen een juist beeld krijgen van de problematiek in een straat, wijk of gemeente. Het Glazenwassersregister verzamelt daarom hulpverzoeken van consumenten en glazenwassers om probleemgebieden in kaart te brengen. Dat het Register deze hulpverzoeken in kaart brengt, vervangt niet de noodzaak om ook zelf direct aangifte doen bij de politie of melding te maken bij betrokken instanties.

Register

  • Hoe maak goede kopieën voor mijn inschrijving?

    Een goede kopie kan op diverse manieren worden verkregen. Door gebruik te maken van een scanner kunnen je documenten makkelijk digitaliseren in PDF-formaat. Met een smartphone of digitale camera kun je vaak goede kwaliteit foto's maken. In dat geval kun je fotobestanden digitaal insturen. Natuurlijk kun je ook een papieren kopie maken. In alle gevallen geldt: goed checken of alle pagina's zijn meegenomen en de gevraagde informatie duidelijk leesbaar is.

  • Mag ik informatie van de website overnemen?

    Je mag informatie met bronvermelding overnemen. Het advies is de link www.Glazenwassersregister.nl op te nemen op je website als je informatie gebruikt.

  • Kan ik meerdere bedrijven registreren?

    Het kan zijn dat je meer dan 1 glazenwassersbedrijf bij de Kamer van Koophandel hebt ingeschreven. Je mag al jouw bedrijven laten registreren. Let wel: elk bedrijf wordt afzonderlijk getoetst. De registratie voor het ene bedrijf mag je niet voor het andere bedrijf gebruiken. Een bewijs van oneigenlijk gebruik leidt tot royeren van al jouw bedrijven die in het register staan. Voor het inschrijven van meerdere bedrijven van dezelfde ondernemer geldt geen korting.

  • Ik gebruik de Code van de glazenwasser, waarom toch in het Register?

    De Code van de glazenwasser is een vertaling van wet- en regelgeving en brancherichtlijnen voor het veilig en gezond werken als glazenwasser. Het Glazenwassersregister toetst  niet op deze aspecten. Wel word je aangeraden om inderdaad de Code van de glazenwasser toe te passen.

  • Hoe kan ik mijn vermelding uit het Glazenwassersregister laten verwijderen?

    Je kunt contact opnemen met het register als je niet meer vermeld wilt staan. Binnen 4 weken na het indienen van jouw verzoek tot uitschrijving word jouw bedrijf uit de database gehaald. 

Problemen in de wijk

  • Wat kan ik doen bij problemen in de wijk?

    Wanneer je problemen ervaart in jouw (potentiële) werkgebied of te maken krijgt met malafide praktijken is dat erg vervelend en soms zelfs gevaarlijk. Voor het doorbreken van probleemsituaties is het van belang dat signalen en bewijzen bij het Glazenwassersregister én de juiste instanties terecht komen. De pagina hulp bij problemen  biedt consumenten en glazenwassers een belangrijke leidraad die gebruikt kan worden bij het zoeken naar een oplossing van het probleem.